tisdag 19 januari 2010

Eländes elände

Det här hände för en vecka sedan. Barnbarnet Albin som bor i Sollefteå fyllde 11år den dagen. Vi skulle uppvakta.Kl 7.00 hoppar jag in i duchen. Ute är det 25gr.- Intvålad.med hårinpackning står jag där och vattnet TAR SLUT! Ropar på Kjell som yrvaken kommer rusande.
Vi bor i villa med eget vatten.Djupborrat .Jaha det kunde jag vänta mig, vatten he...t har frusit.Med de orden rusar han ner i källaren, kommer lika fort upp. Jag måste ut....
Inte nu ,säger jag huttrande. Påklädd försvinner han ut i mörkret och kylan. Vad gör jag.
Till saken hör att han har ryggskott. Får på mig kläderna, tar ficklampan och rusar ut.
Ute på tomten har vi en3 met. djup "brunn" som inneh. pump som tar upp vattnet. Dit leder spåren. Brunnslocket är borta, lyser med ficklampan ner i mörkret. Där står Kjell på en stege
Jag sitter fast. Jag tar ett djupt andetag. Vad skulle du dit för, du är 76 år , har ryggskott...
Hjälp mig.. ropar han. Så småningom kommer han loss, kommer upp. Omskakade går vi in i värmen.På efter middagen fick vi vattnet tillbaka, jag fick duscha färdigt.
Men nån Sollefteå resa blev det inte.
Innan vi somnar den kvällen frågar jag Kjell igen: Vad skulle du dit ut för?
Kolla, är det enda svar jag får innan han vänder sig om och somnar.
Vi hörs...

4 kommentarer:

Anita sa...

Vad gjorde du med hårinpackningen när vattnet tog slut?

Det hände mig också en gång att jag stod i duschen, intvålad och hårshampo i håret när vattnet upphörde! Vi hade inget extra vatten sparat, men tack och lov har grannen eget brunnsvatten så han kom med ett par dunkar vatten till mig. Vad glad jag blev!

Anonym sa...

Hihi. Man måste väl skratta åt eländet. Men faktum är att det är vinter. Det finns snö som går att smälta på spisen - och vips har man lite vatten att skölja ur det värsta med :D

Hälsning från en som inte är så noga. :D

Anita sa...

Hihi - varken snö eller vatten fanns - men en hjälpsam granne! ;)

Annagreta sa...

Jag fick vänta på vår granne PG, som också blev utan, vi har gemensamt vatten. Han är en fixare, som kunde greja till det.
Kram